یادداشت ؛ هفته دولت گرامی باد. ؛ بی مقدمه با چند سوال شروع میکنیم: آیا مردم میتوانند بدون مراجعه به ادارهای از تمامی اعتبارات آن اداره، نحوه و کیفیت هزینه کرد مبالغ مختلف، اطلاعات به دست بیاورند؟آیا همهی مردم این امکان را دارند تا اگر وام، امتیاز یا فرصت شغلی به ادارهای اختصاص داده شد به […]
یادداشت ؛ هفته دولت گرامی باد. ؛ بی مقدمه با چند سوال شروع میکنیم: آیا مردم میتوانند بدون مراجعه به ادارهای از تمامی اعتبارات آن اداره، نحوه و کیفیت هزینه کرد مبالغ مختلف، اطلاعات به دست بیاورند؟ آیا همهی مردم این امکان را دارند تا اگر وام، امتیاز یا فرصت شغلی به ادارهای اختصاص داده شد به صورت برابر مطلع شوند یا کسانی که رانت اطلاعاتی دارند زودتر باخبر میشوند و بقیه یا اصلا باخبر نمیشوند یا زمانی باخبر میشوند که دیگر اثری از وامها و امتیازات نمانده است؟ آیا کارمندان دولت در مواجهه با مراجعانِ فامیل و غیر فامیل،دوست و غیر دوست برخورد یکسان و عادلانهای دارند یا فامیل و دوستان را بهتر از غریبهها تحویل گرفته و راهنمایی میکنند؟ سوال بسیار مهم دیگر به مدیریت اختیارات مدیران برمی گردد: فرض کنید شما به عنوان کارمند یا مدیر یک ادارهای این اختیار را دارید که افرادی خارج از اداره را در یک جلسه دعوت کنید، به آنها موقعیتی ویژه بدهید، فرصتهای خاصی را در اختیار عدهای قرار دهید و یا نیرویی را وارد کادر اداری کنید. آیا برای این کار از دوستان، اقوام و کسانی که میشناسید و به آنان اعتماد دارید استفاده میکنید یا ابتدا در بین تمام کسانی که واجد شرایط لازم هستند تحقیق میکنید و بهترینها را برگزینید؟ و در آخر آیا تاکنون دیدهاید مدیر یا کارمند یک اداره به علت عملکرد ضعیف جابجا یا برکنار شود؟ آیا علت عمدهی جابجاییها مسائل سیاسی نیست؟ آیا مدیران برمبنای شاخصهای بهرهوری سازمانِ خود ارتقا پیدا میکنند؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت ابتدا نیاز به تعریف شاخص و هدف گذاری داریم. مثلا باید به مدیر هر ادارهای گفته شود در راستای پیشرفت ادارهی خود شاخص هایی را به صورت کمّی نمره گذاری کند و نمرات کسب شدهی خود را در ابتدای هر سال به سازمان بازرسی ارسال کند و مدیر موظف باشد این امتیازات را در پایان سال تا یک حد مشخصی پیشرفت دهد و اگر این اتفاق نیفتاد و عامل اصلیِ این عدم موفقیت، مدیر اداره بود برکنار شود. اگر این رویه به شکل واقعی و نه صوری اجرایی شود قطعا بازده عملکرد مدیران سال به سال رشد معناداری خواهد یافت. کشورهای توسعه یافته دارای دولتهای باکیفیت هستند، یکی از شاخصهای کیفیت، پاسخگویی است. پاسخگویی هم این نیست که شخصی برود درِب اتاق یک مدیر یا کارمند اداری و از او سوالی بپرسد و او پاسخ بدهد (که البته این از بدیهیات است). آنچه در پاسخ گویی اهمیت دارد این است که مدیران بدون آنکه راجع به عملکردشان از آنان پرسیده شود داوطلبانه و مستمر راجع به عملکردشان گزارش دهند. آنچه که بیشتر اهمیت دارد این است که هر ادارهای دارای یک سایت اطلاعرسانی باشد تا درهرموردی که توضیحی لازم باشد پاسخش در آن سایت به صورت شفاف و جامع منتشرشده باشد. این جانب ضمن تبریک هفتهی دولت و قدردانی از زحمات فراوان دولتیها، آن هم در قبال حقوق مالی اندک که کفاف زندگیشان را نمیکند برای آنان بهترینها را از خداوند منان مسئلت میدارم. طرح این پرسشها به معنای نادیده گرفتن زحمات کارمندان دولت نیست بلکه هر کدام از کارمندان دولت هم میدانند که وقتی در مقام ارباب رجوع به ادارهای مراجعه میکنند که آنان را نمیشناسند با احساس بی اعتمادی نسبت به اینکه کارش صادقانه و با سرعت و دقت کافی انجام شود وارد یا خارج میشود.
منبع خبر «مدیر آوای باغملک» است و آوای باغملک، آخرین اخبار شهرستان باغملک در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 9792 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09800000000 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه آوای باغملک، آخرین اخبار شهرستان باغملک مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: تراز تجاری ایران با آفریقا مثبت است ولی کافی نیست، در تدارک نقشهای برای همکاری با آفریقا هستیم که اولا پایدار و باثبات باشد و به نفع هر دو منطقه باشد.
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب کشور گفت: نقش نخبگان داخلی و متخصصان فنی در طراحی و توسعه سامانههای هوشمند پدافندی بومی در حفظ و حراست از آسمان کشور بسیار ارزنده و قابل توجه است.