خطیب جمعه باغملک در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه ضمن دعوت خود و خواهران و برادران ایمانی به رعایت تقوا و اشاره به مناسبت های هفته افزود: رهبر معظم انقلاب، سال جدید را «سال مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری فرمود ، این شعار یک جنبه سلبی دارد ؛ مهار تورم ، و یک جنبه ایجابی نیز دارد؛ رشد تولید. هرکدام از دو جزء مکمل یکدیگر هستند در حال حاضر مدیریت نقدینگی از مهمترین عوامل پیشگیری از تورم است ، علاوه بر آن کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی ، نقش مهمی در کنترل تورم دارند که دولت سیزدهم، باید در حل این موضوعات اهتمام جدی به خرج دهد.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی بهمنی بیان کرد: حمایت از تولید و سرمایهگذاری همواره یکی از سیاستهای اعلام و بعضا اعمالشده و ۴۰ سال اخیر در کشور بوده که صدها مقرره قانونی با هدف حمایت از تولید در ایران تصویب شده است ، پرداخت انواع تسهیلات ریالی و ارزی، اعطای انواع یارانه، ارائه زمین و انرژی ارزان ، خریدهای اجباری محصولات بخش خصوصی و دولتی از تولیدات داخلی از آن جملهاند.
وی ادامه داد: یکی از موانع عدم تحقق مطلوب شعار سال، عدم فهم دقیق از چیستی و چرایی نامگذاری سالها به شعارها است و این نیازمند جهاد تبیین است ، جهاد تبیین برای فهم عمیق شعارهای سال، وظیفه اصلی اهالی تبلیغ و رسانه است ، شناخت از شعارها باید تبدیل به گرایش و رفتارها در سطوح مختلف شود ، رهبر حکیم انقلاب با شعارهای سالانه خود بنیانهای تمدنسازی و پایداری اقتصادی و اجتماعی یک جامعه مطلوب را نشان دادهاند.
خطیب جمعه باغملک ادامه داد: وظیفه همه مردم خصوصا؛ دانشگاهیان، حوزویان، سیاستگذاران و…این است که به تبیین این عناصر تمدن ساز توجه ویژه کنند ، متأسفانه وضعیت گذشته نشان میدهد عدهای تلاش کردهاند این شعارهای تمدن ساز را با نگاه گزارشی و ظاهر سازانه، پیش ببرند و این در حالی است که حاکم جامعه اسلامی با مشاوره هایی که از اهل فن میگیرد مهم ترین موتور های محرکه برای حل معضلات اقتصادی و فرهنگی را در چه مواردی دیده است.
وی یادآور شد: در آموزههای دینی ما، حفظ جان یک نفر، مانند حفظ جان همه انسانهاست چرا که بالاترین موهبت الهی، جان آدمی است ، با این وصف، کشته شدن هم وطنان در تصادفات رانندگی، علاوه بر آثار جانگداز روحی و عاطفی، دارای پیامدهای زیانبار اقتصادی و همچنین تبعات اجتماعی غیر قابل جبران است.
حجت الاسلام و المسلمین بهمنی با اشاره به اینکه طبق اعلام مرکز پلیس راهور فراجا، در نوروز گذشته بیش از ١١۰۰ کشته داشتیم که با وجود کاهش ١٧درصدی باز هم نگرانکننده است گفت: از نظر کارشناسان ۷۰ % این تصادفات مربوط به عامل انسانی است ، ۶۰ % حوادث در ٣۰ کیلومتری ورودی شهرها بوده است و در کنار این آمار جانسوز ، حدود ۱۱% از بودجه کشور صرف تصادفات میشود و بهطور میانگین هر ساعت، ۲ نفر در این تصادفات از بین میروند ، برآوردها نشان میدهد که به ازای هر نفری که در تصادف جانش را از دست میدهد، بیش از ٨ میلیارد تومان بهصورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور خسارت تحمیل میشود و طبق آمار، ۳۵% از حوادث ناشی از خستگی از راه بوده است ، تصادفات فوتی که از ساعت ۳ بامداد تا ۶ صبح رخ میدهند، بسیار شدید هستند و به همین علت نیز به این ساعات، ساعات خواب میگویند.
وی خاطر نشان کرد: اگر رانندهای در این ساعات، به هر دلیل استراحت نکرده باشد، یقینا خواب به او مسلط میشود و وی نمیتواند رانندگی نماید، حتی اگر شیشه خودرو را پایین بیاورد و آب سرد به صورت بزند تأثیر چندانی در بیدار نگه داشتن ندارد چرا که مغز در این ساعات فرایند خواب را شروع میکند و مهمترین عامل تأثیرگذار در ایجاد حوادث رانندگی، عامل انسانی است که درصد بالایی از تصادفات به این عامل بازمیگردد.
خطیب جمعه باغملک عنوان کرد: از آنجا که عامل انسانی نیازمند آموزش، تغییر رفتار و فرهنگسازی است، و امر فرهنگسازی زمانبر است، به نظر میرسد بهترین راهکار برای کاهش تصادفات رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگسازی از همان دوران ابتدایی در مدرسه است ، چرا که سن کودکی مناسبترین سن برای یادگیری است به طوری که آموزشهای داده شده در ذهن آنها نهادینه میشود ،در بسیاری از مواقع نیز برخوردهای سلبی با رانندگان متخلف مانند نمرات منفی برای گواهینامه یا توقیف خودرو، چارهساز و خوب است، اما باید در کنار این برخوردهای سلبی، برنامههای آموزشی مکمل نیز پیشبینی شود.
وی افزود: دلیل اصلی بروز بسیاری ناهنجاریها در امر رانندگی، نگاه صرفا قانونی به رانندگی، و عدم نگاه اخلاقی به آن از سوی مردم و سازمانهای مربوط است ، بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه، رانندگی را امری میدانند که تحت ضوابط قانونی است و مسئول اجرای این قوانین، پلیس راهنمایی و رانندگی است ، از اینرو، زمانی که پلیسی در کار نباشد، نیازی به اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی نیست ، اما رانندگی مانند امور دیگر زندگی، تحت قوانین اخلاقی است که مجری آن وجدان اخلاقی انسانهاست ، تخلف از قوانین رانندگی، تخلف از اصول اخلاقی است که موجب تنزل از مقام انسانیت است.
حجت الاسلام و المسلمین بهمنی بیان کرد: همان طور که عدم رعایت اصول اخلاقی در سایر شئون زندگی، ابتدا توسط عقل یا وجدان اخلاقی خود شخص و سپس، توسط انسانهای دیگر محکوم میشود و مورد نکوهش قرار میگیرد ، عدم رعایت قوانین رانندگی نیز ابتدا از جانب عقل و وجدان فرد و سپس جامعه، محکوم و مورد نکوهش خواهد بود.
وی در پایان یادآور شد: پرهیز از اذیت و آزار دیگران ، در رانندگی برخی رفتارها مصداق اذیت و آزار دیگران است و از این جهت، این امور اخلاقاً ممنوع است ، اعمالی مانند: بوق زدنهای بیجا، ایجاد سر و صدا، پارک دوبله، ایجاد راهبندان، سبقتگرفتنهای خطرناک، پیچیدن جلوی خودروهای دیگر بدون رعایت ضوابط، پاشیدن گِل و لای، آلودهکردن هوا و…، رعایت حقوق دیگران که عدم رعایت حقوق دیگران، از جمله حقّ تقدم در تقاطعها، حقوق عابرین پیاده و حقوق رانندگان در عبور از چراغ سبز، یک امر غیراخلاقی است ، همچنانکه عبور از چراغ قرمز، تجاوز به حقوق رانندگان و مصداق ظلم است ، نیکی و کمک به دیگران ،پرهیز از فحش و ناسزاگویی ، خویشتنداری و صبوری…
خطیب جمعه باغملک؛
مهمترین عامل تأثیرگذار در ایجاد حوادث رانندگی، عامل انسانی است که درصد بالایی از تصادفات به این عامل بازمیگردد
حمایت از تولید و سرمایهگذاری همواره یکی از سیاستهای اعلام و بعضا اعمالشده است.....
لینک کوتاه : https://avaybaghmalek.ir/?p=7131
- نویسنده : آوای باغملک
- ارسال توسط : مدیر آوای باغملک
- بدون دیدگاه